Advies voor gemeenten

Hoe wordt een gemeente een communicatieve organisatie? Gemeenten bevinden zich momenteel in een overgangsfase. Het werk is niet meer zoals vroeger, en dat betekent dat je in de communicatie naar buiten toe een andere richting in moet slaan. Het systeem is niet meer leidend, maar de mens, de burger. ‘De mens centraal’ is het nieuwe credo van de overheid en communicatie speelt hierin een steeds grotere rol. Een andere manier van communiceren is dan ook noodzakelijk.

Zwijg Communicatie geeft advies over de wijze waarop je de externe communicatie beter kunt afstemmen op en verbinden met de samenleving. Ofwel: hoe haal je ‘buiten naar binnen’?

Naar een communicatieve organisatie: een gemeente die in verbinding staat met de omgeving.

Om het proces in gang te zetten, zetten wij de drie belangrijkste pijlers naar een communicatief vaardige organisatie in. Deze pijlers zijn dynamisch en staan doorlopend in relatie tot elkaar:

1. De interne organisatie op orde
Van kernwaarden-sessies, team coaching tot het opstellen van een corporate communicatiestrategie. We gaan met een dwarssnede uit de organisatie en het team communicatie in gesprek. Waar staat de organisatie nu, wat is de identiteit, hoe zie je de klant en wat is je belofte?

2. De externe omgeving in beeld
Van landelijk nieuws tot lokale ontwikkelingen en klantbehoeften. Samen met ons breng je in kaart wat in de buitenwereld gebeurt, en welke invloed deze ontwikkelingen hebben op de manier waarop de gemeente handelt en zich naar buiten toe positioneert.

3. Het verbinden van de externe omgeving met de interne organisatie
We matchen vraag en aanbod en stemmen de boodschap af op de vraag van buiten. Samen formuleren wij ‘het verhaal van de gemeente’: een heldere corporate story. Je leert ook hoe je de boodschap intern en extern vertaalt en in dialoog overbrengt.

Meer weten? Advies nodig om van je gemeente een communicatieve organisatie te maken? Neem contact met ons op!

Spreken is zilver, Zwijg is goud